rabatydlarodziny new2
Jesteś tutaj: HomeRODZINNE AUTOAuto - jak zaoszczędzić 2000 zł?

Auto - jak zaoszczędzić 2000 zł?

fot.gorillaZa czasów pierwszej młodości, udawanie Hołowczyca czy Vettela za kierownicą mogło być jeszcze w pewien sposób usprawiedliwione. Jednak będąc rodzicem, należy przede wszystkim dowieźć familię bezpiecznie. Bezpiecznie i najlepiej tanio, by odzyskać kolejne kilka złotych do domowego budżetu. 
Część z Czytelników zapewne zetknęła się z pojęciem ekojazdy. Nie dajcie się zwieść marketingowym i medialnym przekazom, ekologia tutaj ma niewielkie znaczenie. Wpływ emisji aut osobowych na światowe zanieczyszczenia jest porównywalnie do innych źródeł niewielki, zatem „zielona” rywalizacja koncernów, tworzenie hybryd, pojazdów elektrycznych i innych „wynalazków” z punktu widzenia środowiska jest nadinterpretacją faktów. Ale...
To dobrze, że są tworzone samochody emitujące mniej szkodliwych substancji, bo dzięki temu ich spalanie jest coraz niższe, a zatem również niższe są rachunki na stacjach paliw. Wpływ na spalanie ma jednak również sposób jazdy. Jaki i ile można nie stracić? 
Przeprowadziłem test. Przez tydzień, jeżdżąc pojazdem z silnikiem 1.4 litra o pojemności 77 KM, przemierzałem trasę z domu do pracy i z powrotem o długości 16 km w jedną stronę. Podążałem tą samą drogą o podobnych porach. W poniedziałek rano jechałem zgodnie z zasadami ekojazdy, po południu znacznie bardziej „agresywnie”, we wtorek o poranku dynamicznie, po pracy spokojnie itp. Porównując spalanie na komputerze pokładowym, różnica wynosiła od 0,8 do 1,8 l/100 km. Podsumowując wyniki, średnia różnica wyniosła 1,4l/100 km. Ponieważ vany notują znacznie większe spalanie niż pojazdy kompaktowe, śmiało można przyjąć różnicę w spalaniu przy różnych sposobach jazdy w mieście 2-2,5 litra. 
No to policzmy. Przy różnicy 2,5 l/100 km i obecnie tańszej benzynie w cenie 5,55zł zyskujemy na 100 kilometrach 13,87 zł. Jeśli pojazd pokonuje w mieście rocznie około 10 000 km (dojazdy do pracy, zawożenie dzieci do szkoły, na różnego rodzaju zajęcia itp.), zyskujemy, tak to nie pomyłka – 1387 zł. 
A teraz trasa. Zamiast pędzenia po 120/130 km/h i ciągłego zmieniania prędkości, jedziemy sobie spokojnie i przepisowo 90 km/h (oczywiście to nie średnie prędkości całej trasy, tylko prędkości często rozwijane). Tym razem test przeprowadzaliśmy na dwóch podobnych pojazdach z silnikiem benzynowym o poj. 2.0 l i mocy powyżej 150 KM, na dystansie 250 km. Różnica w spalaniu – 1,6 l/100 km. Weźmy tym razem przebieg 5000 km rocznie. Zysk 444 zł. 
Wnioski? Nawet mając przebiegi roczne liczące tylko  15 000 km (a przecież wiele osób jeździ znacznie więcej), stosując ekojazdę możemy rocznie zaoszczędzić ponad 1800 zł. Do tego należy dodać wolniejsze zużywanie się części eksploatacyjnych (kwota nie do oszacowania, ale wcale nie taka mała) i mniejsze prawdopodobieństwo wypadku (każde zdarzenie drogowe z naszej winy powoduje wyższą cenę ubezpieczenia, nie wspominając o kwestiach zdrowotnych). 
Zanim zastanowimy się na co je wydać, dowiedzmy się jak to zrobić. Oto kilka podstawowych zasad. 
1. Bądź prorokiem we własnym aucie - patrz znacznie dalej niż tuż przed swoją przednią szybę. To pozwoli unikać nagłych manewrów i dojeżdżania „pełnym gazem” na skrzyżowanie z czerwonym światłem lub do innego pojazdu.
2. Możliwie szybko osiągnij stałą prędkość i staraj się ją utrzymywać. Optymalna prędkość to zwykle 70-90 km/h. Zdaniem większości instruktorów ekojazdy, jadąc 50/60 km/h warto wrzucić piąty, a nawet szósty bieg (jeśli auto ma takie udogodnienie).
3. Zmieniaj biegi przy obrotach 2000-3000 obr./min w autach na benzynę i 1500-2500 obr./min w Dieslach. 
4. Staraj się nie przyspieszać, jadąc pod górkę, najlepiej osiągnąć pożądaną prędkość przed rozpoczęciem podjazdu. 
5. Jeśli auto jest wyposażone w komputer pokładowy, warto korzystać z obserwowania „chwilowego spalania”. To pozwoli dopasować styl jazdy do pracy silnika.
6. Wyłączaj silnik przy postojach trwających powyżej 30-40 sekund (przejazdy kolejowe, skrzyżowania z długo palącym się czerwonym światłem itp.).
7. Nie nagrzewaj (nie schładzaj) auta przed wejściem do niego.  
8. Hamuj silnikiem, jazda na luzie wcale nie wpływa na zmniejszenie spalania. 
9. Zminimalizuj używanie klimatyzacji i jazdę przy otwartym oknie. Co mniej wpływa na zużycie paliwa? Zdaniem jednego z instruktorów doskonalenia jazdy, w mieście, przy mniejszych prędkościach, tańsze jest otwarte okno. Na trasie lepiej użytkować klimatyzację, jednak warto ją raz po raz wyłączać, szczególnie, gdy za chwile będziemy wysiadać. Według Krajowej Agencji Poszanowania Energii używanie klimatyzacji powoduje większe spalanie o około 10-20 procent i dodatkowy spadek mocy auta.
10. Zrób porządek w samochodzie, wyjmując niepotrzebne rzeczy, szczególnie ciężkie kartony. Zdejmij bagażnik dachowy, jeśli go nie potrzebujesz. Według wyliczeń Krajowej Agencji Poszanowania Energii dodatkowe 100 kg w pojeździe o wadze 1500 kg równa się wzrostowi zużycia paliwa o 7 procent
11. Sprawdzaj raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą ciśnienie w oponach. Krajowa Agencja Poszanowania Energii donosi, że przy ciśnieniu niższym o 25 procent od zalecanego zwiększają się opory toczenia o 10 procent, a zużycia paliwa o 2 procent. Ciśnienie w oponach ma oczywiście także wpływ na bezpieczeństwo.
 
Go to top