rabatydlarodziny new2
Jesteś tutaj: HomeWYCHOWANIE Poczucie bezpieczeństwa

Poczucie bezpieczeństwa

Janek Brak poczucia bezpieczeństwa u dzieci kojarzy się z przemocą, kiedy dzieci są bite, stosowana jest wobec nich przemoc.  Jednak nie tylko takie jaskrawe i oczywiste sytuacje zaburzają równowagę i spokój u dzieci.

Dzieci dobrze czują się w sytuacjach przewidywalnych, powtarzalnych. Dlatego ważne jest, szczególnie we wczesnym dzieciństwie, aby program dnia był w miarę stały: posiłki, spacery, zabawa, kąpiel, zasypianie, odbywały się codziennie o tych samych porach. Jeśli od czasu do czasu cos trzeba zmienić, przesunąć to nie jest to oczywiście duży problem. Jeśli natomiast nie ma żadnej regularności, nic nie odbywa się tak samo, to bardzo źle wpływa na dziecko. Staje się ono rozdrażnione, marudne, niespokojne.
Niepewność budzą również niestałe zachowania rodziców. Kiedy tata czy mama nie są przewidywalni. Jeśli raz w danej sytuacji reagują uśmiechem i pobłażliwością a kiedy indziej złoszczą się i denerwują to zupełnie zaburza poczucie bezpieczeństwa u dziecka. Przestaje ono rozumieć, co się dzieje. Nie wie, co jest dobre, a co nie, jak powinno się zachowywać i czy to ono jest winne zmiennym nastrojom rodziców.
Poczucie bezpieczeństwa zaburzają również wszystkie sytuacje kryzysowe: trudności finansowe, choroba, śmierć, powrót mamy do pracy, pójście do przedszkola, szkoły, pojawienie się rodzeństwa. Przy czym te ostatnie są naturalne i konieczne wręcz do prawidłowego rozwoju.
Co zrobić, aby dzieci czuły się bezpiecznie? Dzieci chcą być kochane, potrzebują miłości, zapewnienia, ze są akceptowane. Jednak w równiej mierze potrzebują zasad jasno określonych granic, stałości i przewidywalności. Wtedy nawet sytuacje bardzo trudne łatwiej przejść w bezpieczny sposób, bo kiedy dzieci wiedzą, ze towarzyszy im ktoś, kto zawsze kroczy obok, jest przewidywalny, stały, ktoś kto pomoże, podpowie, pokaże co zrobić i jak, to żadna sytuacja nie jest aż tak straszna, żeby nie było nadziei na pokonanie przeciwności, znalezienie rozwiązania.

Go to top